Tuesday, September 11, 2007

Nasi Ayam, Family Gathering

My 1st attempt to make Nasi ayam was on last saturday.The Nasi,ayam,kicap was nice.But the sambal somehow masam sket..so next time i know what to add..whats not.




On sunday we attend to family gathering at the old atuk's house at gombak.The purpose of having this gathering..biasalahh..kenduri tahlil utk arwah.Lama jugak x jumpa all my cousins..huhu nama saje duduk kt gombak..tapi mmg jarang jumpa..raya lah sekali je..

Sedara mara saya almost everywhere in KL.I think yang paling jauh pun at Petaling Jaya.Kalo dulu-dulu masa raya,rumah atuklah paling meriah.Memang x kering tangan nenek buat air n basuh pinggan.

Sedih je rasa sbb keadaan sangat2 berlainan...time raya rumah atuk sunyi sepi.Sekarang yg duduk situ Paksu n family.Rumah tu atuk kata utk Paksu n Mak.Mak pulak dah beli tanah lain dan buat rumah.

Sedih sbb everytime ke rumah tu teringat arwah nenek.Kalo cuti skolah,mmg kami 3 org duduk lepak umah nenek.seberang jalan je dari rumah kami yang lama.masa tu 3 org lg adik blom lahir..Ingat lagi..kalo time makan nenek akan ambil besen sederhana besar..letak nasi,lauk utk cucu2 dia makan.dia suap sendiri..berebut2 kami mcm anak burung.selain kami anak pak anjang pun ada 2-3 org yg lebih kurang sebaya kami.itulah 'berkat' air tangan dia sampai sekarang kami x pernah lupakan nenek..

Setiap hari kalo masuk maghrib mesti nenek panggil saya ke surau bersama-sama.Lepas isyak baru balik.Kalo di surau ada kuliah ke apa..nenek lah org nya yg akan susun kuih muih yg dibawa..susun cawan2 dlm dulang.keesokkannya kalo kena time cuti..saya lah org yg di ajak utk cuci pinggan mangkuk yg da pakai tu.

Kalo duduk2 depan tv..nenek suka tgk cerita arab.everytime kluar subtitle mesti nenek suruh bacakan.Saya x pasti kenapa..mugkin sbb nenek malas nk pakai cermin mata or dia x boleh baca rumi.kalo tulisan jawi dia boleh baca.

atuk pulak org nye serius sket.dulu2 dia ada kedai runcit.tp da tua xde dah.
atuk kalo baring2 suka cucu2 dia cabut uban..kiralah..sehelai 1 sen..dapat 10 helai..dpt lah 10sen..tp selalunya atuk akan bg lebih upahnya...:)

Masa tua atuk dia gemar berkebun.dia ada tanah kebun di sepang dan di jenderam.masa tu rasa jauh sgt nak pegi.kalo atuk ada lg skang mesti dia sronok.highway melingkar2 ke sana.tanah kt sepang tu pun kalo dinilai dah berjuta2 harga nya.
pendek kata seronok kalo melepak kat rumah nenek..haha lg satu kalo saya gi mandi sungai.mak sure marah giler.tp nenek backing giler..uhuh cucu dia yg sorang ni jgn dimarah...hehehe..sebut pasal sungai biasanya nenek dan mak anjang akan masuk ke dlm ladang estate..utk basuh kain kat sungai..at least 2x seminggu.jgn terkejut sbb sungai nya bersih sebersih2nya.langsung xde pencemaran.nk minum direct pun boleh.air sungai jernih..sampai nampak anak ikan yang berkeliaran.skang ni kawasan tu dah xde...dah buat UIA..sungai2 pun dah dialih arah.
kat rumah bukan xde mesin basuh..tp seronok kot membasuh di sungai..air bersih..mengalir..disamping tu mandi skali...syokkk..

kalo diimbas mmg byk yg nak dicerita..x muat blog ni...

insyaAllah bila2 dlm bulan pose ni saya akan pergi ke kubur arwah nenek dan atuk.aktiviti biasa saya dgn pakcik saya..membersihkan kubur sambil membaca ayat2 suci.dah kawen ni ada sekali dua x dpt pergi..maklumlah..anak lg..kerja rumah lg..

ini gamba masa gathering on sunday..dah uzur rumah nenek..






1 comment:

eiseai said...

eh...sapa yg tido kaw2 tu :)