Monday, September 14, 2009

Eid Mubarak

hanya tinggal lebih kurang 3 hari saje lagi kita akan berpuasa...sekejap je masa dah masuk syawal...entahkan ketemu lg ramadhan akan datang...
menyebut tentang syawal...alhamdulillah preparation utk menyambut nya dapat aku sediakan secara sederhana...menjurus pada anak2 lah kan..forsure...
kuih raya adalah 5-6 balang...sebiji kek lapis...jgn plak ingat aku buat sendiri...sume nye pakai order ok..
sejak tahun kedua kawen mmg xpernah aku buat kuih/kek raya sendiri...Malas ke?mungkin juga...tapi sebenarnya aku xpunya masa lebih untuk menyiapkannya..kalo ada masa terluang pun pasti aku gunakannya untuk merehatkan diri....

kalo sepanjang ramadhan ini, banyak yang tayang juadah iftar..aku pula..langsung tiada apa yg nk ditayang..hehhe...
satu hal..digicam problem...satu hal lagi..hidangan aku sama je mcm dinner sebelum puasa..simple dan ringkas....
kuih muih mmg x sempat lah nk buat....hubby mmg suka buka dgn kuih muih...
berlainan pulak ngan aku...buka terus serbu air dan nasi..entahlah..mungkin selama 24 tahun aku dibesarkan dgn keadaan begitu...dah terbiasa...bile da kawen umur 25 dpt husband yg buka ngan kuih...
so..since x sempat..jln penyelesaiannya..beli saje...takat mkn 2-3 biji karipap/kuih sampan tu aku rasa xberbaloi nk buat...hahaha
tu pun nasib dia suka kuih je utk buka...kalo yg jenis xmkn nasi masa buka...lg aku pening agaknye...hehehe

banyak kali juga kami berbuka puasa dgn hanya membeli di pasar ramadhan...kalo da sampai tol batu 9 tu kol 6 ptg..mmg xsempat nk masak...
ambil bdk2 kt taska, beli juadah dan akan sampai dirumah hampir 6.40 ptg..bayangkan kalo nk masak,dgn kudrat aku yg xseberapa ni..kadang2 hampir pitam dibuatnya kalo berdiri lama2 didapur...

tak tahula kenapa bulan puasa ni jln sesak yg melampau...sakit jiwa dibuatnya...sbb biasanya bahan masak telah kusiapkan..ayam da turun dari freezer, bawang da berkupas, cili da siap blend..tapi akhirnya pasar ramdhan juga yg dituju..

Aidilfitri kali ini belom disambut..tapi aku dah terasa sedikit kesuramannya.
Padaku meriah kalo kita dapat berjumpa saudara mara yang lama x jumpa kan..ziarah rumah pakcik makcik..mmg sedara mara my side ramai...satu gombak & kl xabih kalo nk ziarah...

kenapa ku katakan agak suram?sbb..2 org keluarga terdekatku meninggal dunia tahun ini..
awal tahun, pak anjang ku..abg pada mak meninggal...
2 bulan lepas, along meninggal...sepupu mak..
tradisi ziarah menziarah terasa tidak lengkap tanpa mereka... :-( aku pasti rindukan rendang ayam yang Along biasa buat untuk raya...ingat lg 2 thn lepas, Along siap asingkan untuk aku rendang tu..sbb dia tau aku suka.... :-(

lagi satu suram...sbb..aku xdpt bonus...hehe...sedih woo..org lain dpt kite dok nganga jek...

cuti raya ni aku ambil 3 hari..rabu-jumaat tu..sbb taska cuti...xpelah...hadap la 3 ulat2 tu..jgn aku jadi king-kong sudahhh..hahaha

anyway..pada kawan2..mana yg balik jauh2 tu..kuucapkan hati-hati semasa memandu...Salam Aidilfitri dari kami sekeluarga...Mohon maaf zahir dan batin....

4 comments:

Ayu Jaffar said...

~ Selamat Hari Raya ~
Maaf zahir & batin

Nurul Diana@Mama=Adam + Aidil + Ayra said...

Selamat Hari Raya kak & Family ... Mohon maaf semua salah silap jika ada yer .. selamat bercuti & hati2 di jalanraya ;-)

One Malaysia said...

Selamat Hari Raya..napo suram lakk..nie 2nd day raya..aqil meragam2 coz maybe depa kurang sihat last2 mood raya pun kureng..apa2hal, raya tetap ku sambut dengan gembira dan teringat pada mereka yg sudah tiada..

eza said...

salam lebaran buat azie sekeluarga...